Assalamualaikum & Salam Sejahtera
Kali ini saya ingin berkongsi sedikit ilmu mengenai penguasaan kemahiran dalam pembelajaran aplikasi komputer (Word/ Excel/ Powerpoint, etc.) menggunakan kaedah " Task Based Practices" modul yang dihasilkan oleh saya.
Modul ini saya panggil sebagai "Task Based Practices" atau TBP yang saya bangunkan bagi menyesuaikan peringkat penguasaan pelajar saya. Modul ini bagi menguji tahap asas, pertengahan dan lanjutan berdasarkan penilaian awalan tahap pemahaman pelajar. Modul ini dibina, bagi mempercepatkan pemahaman, penggunaan dan perpindahan pengetahuan/ kemahiran mengikut pelbagai peringkat umur.
Pelajar akan dinilai tahap penguasaan dan pemahaman awalan bagi menentukan peringkat yang pelajar akan difokuskan berdasarkan minat.
Dari modul TBP ini pelajar berkebolehan untuk mengingat, memahami, menggunakan, analisa data/ menyemak, troubleshooting dan mengadaptasikan dari modul TBPini berdasarkan contoh - contoh penggunaan semasa bagi tujuan pekerjaan. Modul ini juga dihasilkan berdasarkan kriteria Bloom Taxonomy dalam Prosess Pembelajaran dan Pengajaran yang mana boleh rujuk dokumen rujukan di link in atau sumber rujukan lain >>> https://people.utm.my/shahrin/files/2017/08/slides-Developing-the-Generic-Skills-through-TL-at-Course-Level-%e2%80%93-The-Planning-Stage.pdf atau dari laman web UTM.
sumber: https://people.utm.my/shahrin/files/2017/08/slides-Developing-the-Generic-Skills-through-TL-at-Course-Level-%e2%80%93-The-Planning-Stage.pdf |
Untuk pengetahuan, dalam Bloom Taxonomy ada 3 kriteria/domain utama untuk tahap penilaian iaitu dari segi kognitif, psikomotor dan Afektif (Affective) bagi menentu aras tahap penguasaan pelajar bagi sesuatu ilmu/ kemahiran telah dikuasai dengan baik.
sumber: https://people.utm.my/shahrin/files/2017/08/slides-Developing-the-Generic-Skills-through-TL-at-Course-Level-%e2%80%93-The-Planning-Stage.pdf |
Secara asasnya,
- kriteria Kognitif adalah bagi memastikan pelajar berkebolehan untuk berfikir dan memahami/ menguasai.
- kriteria Psikomotor, memastikan pelajar berkebolehan mengguna dan mempraktikkan ilmu/ kemahiran yang diperolehi.
- kriteria Afektif/ Affective, bagi membolehkan pelajar mengekpresikan, berfikir dan mengolah secara baik sebelum melakukan tindakan/tugasan dari pengetahuan yang diperolehi.
Proses - proses ini perlu sentiasa dikemaskini bagi memastikan modul yang dihasilkan adalah releven dan sesuai untuk penggunaan semasa.
Berikut antara modul yang saya hasilkan sendiri dan saya namakan sebagai "Task Based Practices/ TBP" yang dihasilkan berdasarkan kriteria-kriteria yang sesuai untuk dicapai seperti yang diterangkan secara ringkas diatas.
Modul - modul ini saya hasilkan berdasarkan kriteria asas diatas dan disesuaikan dengan peringkat umur serta kebolehan ingatan, tahap kemahiran dan fizikal pelajar saya. Ini disebabknan di pusat latihan saya, mempunyai pelbagai peringkat umur, kekurangan/kelemahan anggota fizikal, emosi dan pelbagai tahap memori. Agak lama juga untuk hasilkan modul ini kerana perlu fikirkan kesesuaian pelajar saya. Modulo ini juga, saya sediakan turutan arahan kerja (work instruction) dan bergambar untuk memudahkan pemahaman dan aplikasi oleh pelajar. Berikut antara contoh snapshot modul TBP yang dihasilkan.
Contoh 1: Modul Task Based Practices Excel
Contoh 2: Modul Task Based Practices Word
Contoh 3: Modul Task Based Practices PowerPoint
Sekian sahaja perkongsian saya kali ini.
Ts. Sabar
No comments:
Post a Comment