See Me!

Thursday 15 February 2018

Kerosakan pada Wheel Bearing Proton Persona



Assalamualaikum & Salam Sejahtera


Untuk panduan pastikan jika ingin pergi kedai kereta, pergilah kedai yang boleh dipercayai terutama bagi menyelesaikan masalah kereta. Untuk kes saya, tahun lepas saya ada share artikel berkenaan Lathe Disc yang dilalukan oleh kedai kereta selepas memberitahu ada bunyi ketak-ketak di bahagian tayar depan. Malangnya kedai tersebut tidak dapat menghilangkan bunyi tersebut sehingga sekarang...sabar jer la.


Selepas bersabar berbulan lamanya dan bunyi tersebut makin kuat, pada bulan ini, tanggal 10/02/2018... saya telah pergi ke kedai di kawasan Krubong Jaya, Melaka untuk servis kereta dan pada masa yang sama  saya menyuruh foreman kedai tersebut untuk memeriksa bunyi tersebut....foreman tersebut apa lagi buat test drive dengan saya duduk disebelah dia untuk memastikan bunyi yang terdapat pada kereta saya itu.



Selepas itu, tayar kereta saya ditanggalkan dan foreman tersebut memeriksa bahagian pemegang tayar kereta saya dengan menggunakan Stethoscope  dah macam alat doktor memeriksa pesakit tue... terkesima plak kedai tu ada alat macam itu. So, dalam hati nampak macam kedai ini dapat tahu masalah kereta dan lebih yakin masalah bunyi ketak-ketak itu dapat hilang....alhamdullillah bunyi tersebut hilang akhirnya setelah diberitahu dan dibaiki.


Masalah yang berlaku pada pemegang tayar adalah disebabkan Bearing.... so apa lagi foreman tersebut melakukan kerjanya untuk menggantikan bearing yang telah rosak yang mana harga untuk tukar bagi model Proton adalah sekitar RM135.00.



Gambar 1: Bearing yang akan ditukar
Gambar 1 menunjukkan  bahagian yang akan di grind untuk digantikan dengan yang baru pagi keseluruhan proses membaik pulih masalah wheel bearing yang dihadapi sekarang.

Gambar 2
Gambar 2 menunjukkan klip yang grip dikawsan bahagian ini dikeluarkan bagi tujuan pembersihan sebelum diganti dengan spare part baru.

Gambar 3
Gambar 3 menunjukkan di grind untuk membuat keliling bagi membaikpulih cengkaman  wheel rod seperti dalam rajah 4...maaflah xpasti bahasa mekanik apa dia.

Gambar 4
Gambar 4 menunjukkan gambar  bearing yang dikeluarkan dari bahagian wheel bearing untuk digantikan dan bahagian yang di grind tadi

Gambar 5
Gambar 5 menunjukkan Wheel Bearing yang telah dibaiki untuk dipasang semula pada bahagian kereta. Foreman juga menasihatkan selepas penggantikan wheel beearing di nasihatkan untuk membuat alignment dan balancing pada tayar.


Hilanglah rasa ketak - ketak selepas menahan kerisauan berbulan lamanya yela takut masalah lain kan....Alhamdulillah ...bolehlah berjalan jauh dengan hati yang lega selepas ni...kalau tidak nak speed laju-laju pun gusar takut roda melayang hehhee.


Ingat**** carilah bengkel kereta yang boleh dipercayai servis & kualiti bagi menjimatkan wang anda...jangan kena tipu macam saya sebelum, ini...


Peace Yoo




No comments:

Post a Comment

Recent post

Lawatan ke Taman Negara Bako, Taman Negara Gunung Gading dan Pasar Satok, Kuching, Sarawak

  Assalamualaikum & Salam Sejahtera Sebagai penutup tahun 2023, saya bercuti  dan menghadiri majlis perkahwinan rakan sekerja di Kuching...