See Me!

Thursday 7 December 2023

Perkongsian Dari Pengalaman Sebenar: Platform Memohon Kad Kredit Yang Boleh Dipercayai atau Tidak?

 Assalamualaikum & Salam Sejahtera

Anda boleh guna semua kaedah-kaedah dicadangkan oleh saya dibawah jika anda telah ada asas pengetahuan jika ingin memohon secara atas talian(online) samada menggunakan lawan web bank atau lawan web kad kredit pihak ketiga yang berdaftar. Jika anda mahu maklumat lengkap atau tidak selesa memohon secara atas talian, anda boleh memohon terus ke mana-mana cawangan bank atau kios-kiosk yang boleh dijumpai berdekatan rumah anda atau di pusat membeli belah.

Kaedah 1: Melalui Fizikal Bank/ Kiosk/ Laman Web Bank
Bagi memohon menggunakan kaedah ini, cara paling senang boleh terus melawat laman web bank- bank yang menawarkan kad kredit, anda boleh baca manfaat setiap kad yang dikehendaki. Jika anda bijak, anda boleh buat perbandingan dengan laman web syarikat  ketiga (seperti ringgitplus.com atau sebagainya) untuk mendapat tawaran atau keuntungany yang lebih baik bagi setiap permohonanan kad buat kali pertama atau  kad seterusnya.

Bagi mereka yang kurang kepercayaan untuk memohon daripada syarikat ketiga ini anda boleh memohon terus dari lawan web bank. Selain itu anda juga masih boleh dapat manfaat untuk kad yang dimohon mengikut bank, anda juga boleh mendapat hadiah-hadiah yang menarik seperti wang tunai dari RM100-RM600 atau lebih mengikut promo bank bagi setiap kad yang dimohon. Proses kelulusan dalam 7 hari ke 14 hari, tetapi bagi pengalaman saya setakat ini, saya mendapat kelulusan kurang dari 7 hari dari tarikh permohonan menggunakan kaedah atas talian. Gambar dibawah adalah contoh kad yang boleh dimohon terus dari laman web bank berkenaan:

sumber: laman web cimb dan maybank



Jika anda ingin maklumat lanjut atau berhubung dengan pegawai bank atau dealer anda boleh walk-in terus ke bank atau kiosk bank yang berdekatan dengan tempat anda atau boleh pergi mana-mana pusat membeli belah yang ada kiosk bank. Anda juga boleh mendapat promo dari bank/ kiosk tetapi mengikut pengalaman saya kebiasaannya mereka akan memberi hadiah seperti luggage bag atau berbentuk barangan yang mana saya lebih suka wang tunai/e-walet atau barang yang lebih bernilai. Proses  kelulusan bagi permohonan menggunakan kaedah ini juga lebih pantas, yang mana anda boleh mendapat keputusan kelulusan secara terus sekiranya memenuhi kelayakan minimum bank. Kelemahan guna kaedah ini anda perlu melawati setiap bank atau kiosk-kiosk untuk mengetahui setiap kad yang ingin diketahui atau bakal dipilih untuk dimohon.

Kaedah 2: Laman Web Ringgitplus
Bagi saya yang jenis mencari maklumat sendiri dan suka urusan yang lebih menyenangkan, saya lebih suka memohon secara atas talian kerana tidak perlu berhubung terus dengan pegawai bank/ dealer yang mungkin terlalu memaksa anda membuat keputusan secara segera padahal anda perlu memilih kad kredit mengikut bank yang bersesuaian dengan kehendak dan keperluan harian anda. Anda juga boleh melihat manfaat atas penggunaan kad bagi pelbagai jenis kad untuk semua bank dalam satu platform.

ini adalah platform memohon kad kredit yang paling saya suka dan boleh dipercayai setakat ini menggunakan https://ringgitplus.com/en/. Ini adalah pengalaman sebenar saya, yang mana tidak pernah mengecewakan saya setakat ini. Setiap hadiah yang dijanjikan atau dinyatakan di laman web  syarikat ini betul - betul diterima jika mengikut syarat yang ditetapkan platform ini. 

Semua permohonan saya melalui ringgitplus.com boleh dipercayai yang mana kali pertama kali saya memohon pada tahun 2016 saya mendapat multi-rice cooker bersama vaucher lain (semasa itu saya memohon  kad kredit citibank yang sekarang diambil alih UOB, masih menggunakan kad ini kerana manfaat yang terbaik saya perolehi bagi setiap perbelanjaan harian setakat penggunaan sehingga hari ini yang mana saya akan mendapat pulangan tunai RM 20 hingga RM30++ sebulan). Terkini, saya memohon kad menggunakan laman web ini bagi kad standard chartered di tahun 2023, saya mendapat Touch N Go E-walet RM800.00 yang mana jika memohon terus dari laman web bank hanya boleh dapat RM600.00 sahaja. So, lebih untungkan?? Anda juga boleh mendapat hadiah-hadiah lain seperti IPAD, Apple Phone dan lain- lain jiga memenuhi syarat yang ditetapkan serta mengikut promo semasa.

sumber: https://ringgitplus.com/en



Pastikan jika anda ingin mendapatkan hadiah-hadiah ini, anda memenuhi syarat yang dinyatakan dalam terma ringgitplus.com dan bank yang telah ditetapkan seperti memuatnaik dokumen yang diperlukan, membuat transaksi kebiasaannya minimum 8 (sebarang amaun)  dalam tempoh 3 bulan selepas kad diterima dan diaktifkan serta syarat- syarat lain. Dalam kes saya, saya mendapat wang tunai secara e-walet dalam tempoh 2 bulan selepas kad diterima, diaktifkan dan melakukan minimum 8 transaksi pembelian.

Yang bagusnya jika memohon menggunakan ringgitplus.com, jika ada kad kredit yang ingin dimohon mengikut tuah atau kemenangan yang terpilih dan anda tidak berjaya tetapi platform ini tetap menyediakan guaranteed gift lain. Saya juga suka dengan paparan laman web platform ini yang lebih user friendly dan mudah untuk memohon serta khidmat pelanggan yang lebih baik dari platform lain setakat ini.

Kaedah 3: Laman Web CompareHero 
Anda juga boleh mencari dan memilih kelebihan setiap kad kredit menggunakan platform ini. Bagi permohonan menggunakan platform ini boleh ke https://www.comparehero.my/ . ini antara platform yang menawarkan berbentuk hadiah atau ganjaran kepada pemohon kad kredit. Jenis ganjaran yang ditawarkan adalah jenis Campaign Gift yang mana anda boleh cuba jika berminat dan bertuah dengan cabutannya. Secara peribadi apa yang saya paham dari platform ini adalah ganjaran yang seolah tidak dijanjikan langsung anda akan dapat dan lebih kepada bergantung nasib dan tuah anda serta keuntungan kepada platform ini sahaja.

sumber:website comparehero



Contoh kaedah hadiah anda boleh pilih  antara 2 pilihan iaitu Ganjaran A atau ganjaran B dan terhad kepada  contohnya pemohohon yang ke 10 sahaja. Jika anda tidak layak untuk dapat Ganjaran A atau B yang anda dipilih, anda hanya layak dapat consilidation gift RM200 atau kurang dari nilai ini atau mungkin tidak dapat bergantung jenis kad yang dipohon.


Ini adalah pengalaman sebenar menggunakan platform ini, memohon, so, anda boleh nilai sendiri ye dari bukti sebenar di rajah dibawah yang mana platform ini memberi pelbagai alasan seperti yang dijanjikan dalam tempoh 2 bulan. so saya terus terminate kad kredit yang saya mohon dari platform ini. 


Tetapi, hanya selepas 6 bulan (dari bulan mohon Julai 2023- Jan 2024) dan kad kredit ditamatkan, barulah saya mendapat perkhabaran yang hanya dapat  consilidation gift bernilai RM150 tngo e-walet. Bagi saya sangat mengecewakan servis platform ini.

Kaedah 4:  Laman Web IMoney
Bagi permohonan yang menggunakan web https://www.imoney.my/, kebanyakan hadiah  bagi permohonan kad adalah berbentuk peraduan dari laman web ini, contohnya jika anda ingin hadiah iphone anda perlu menjadi orang yang ke 20 bagi melayakkan mendapat hadiah tersebut, jika tidak memenuhi syarat anda akan dapat hadiah lain yang ditentukan oleh platform ini. Secara peribadi, saya belum pernah menggunakan platform ini bagi memohon  kad kredit tetapi secara teknikal prosesnya adalah sama dengan  platform-platform lain dan bezanya adalah cara pemberian hadiah sahaja.

Sesiapa yang suka  dan mempunyai tuah, boleh memohon menggunakan platform ini, terutamanya jika pilihan kad kredit ada ditawarkan di platform ini tetapi tiada di platform lain. Gambar dibawah adalah contoh hadiah - hadiah dari platform ini:

sumber: https://www.imoney.my/



Anda juga boleh melawati platform-platform lain yang boleh dipercayai dan menawarkan tawaran yang lebih baik dan menguntungkan.

Sekian sahaja perkongsian jujur dari pengalaman saya.

Thanks

No comments:

Post a Comment

Recent post

Lawatan ke Taman Negara Bako, Taman Negara Gunung Gading dan Pasar Satok, Kuching, Sarawak

  Assalamualaikum & Salam Sejahtera Sebagai penutup tahun 2023, saya bercuti  dan menghadiri majlis perkahwinan rakan sekerja di Kuching...