See Me!

Tuesday 10 September 2019

Simptom Kerosakan Audio Player


Assalamualaikum & Salam Sejahtera

Hari ini lewat malam tanggal 6 September 2019, aku keluar untuk membeli barang, semasa dalam perjalanan macam biasa buka muzik untuk hilangkan rasa bosan semasa memandu... Hendak dijadikan hal, dan berhenti di kedai untuk membeli barang ... so teruskan perjalan  untuk balik rumah selepas membeli... dijadikan cerita aku cuba untuk on kan  player tetapi tidak hidup... hanya lampu skrin jer bernyala... kemudian, ak cuba untuk off kan tetapi tidak boleh juga walaupun sudah cuba banyak kali skrin masih menyala dan tidak boleh dipadamkan.

Sampai di rumah, enjin dimatikan tetapi lampu skrin masih menyala... so, nak cari kedai sudah lewat malam, so... dibiarkan walaupun hati risau  yela mesti akan guna bateri serta boleh kong dan tawakal jer.

Ke esokkan hari, terus mencari kedai aksesori kereta iaitu sekitar 10am yang berdekatan untuk periksa sebab kerosakan pada player keretaku.

Sampai di kedai, technician tu buka audio player ... dia check current guna test lamp semasa enjin off dan  on... so, dia confirmkn bagitahu memang player rosak dia kata memang dah masa rosak biasalah masih pakai barang original sejak beli kereta ni ...

So, hendak or tak nak kena juga tukar sebab bosan juga jika muzik tiada kalau memandu kan. So, dia pon tunjuk jenis dan harga player... ak terus pilih touch screen 7" jenama Pegasus model PGD-707 double Din tak tahulah bagus or tak.. tapi ikut bajet anda hendak murah atau mahal...buat masa ini puas hati dengan pilihan.... tengok harga di shopee lebih kurang bermula RM80-RM300++ (tidak siap pasang ye) ikut jenama tapi kedai tu bagi harga RM388 seunit... ak pon malas hendak fikir biasalah harga kedai kan... kalo hendak tunggu bli di shopee kena tunggu lagi dan caj pasang lain... lebih kurang jer la.

Speksifikasi Audio Player Jenama Pegasus PGD-707


Ak pon berkenan juga hendak pasang reverse camera hehehe harga dia bagi RM150 guna camera jenis brand pivot tengok kt shopee dalam RM90 juga la... Model ni spesifikasinya agak bagus dalam trange hargayan juga cuma tiada navi dan android supppot jer tetapi  boleh connect dengan phone link anda dengan menggunakan USB cable thru Autolink app.

Aksesori Pemasangan dan Jenis Reverse Camera

Aku pon bagi tahu kalo harga all in RM500 semua yang direquest, aku setuju... itupun selepas tawar... Mereka juga ada tukar double din player casing dianggarkan harga RM20-30... dia hendak caj tapi bila sudah bagitahua RM500 all in mereka pon kata ok.... so dapat free... siap dapat air free sebab menunggu 2 jam untuk dipasang...

Siap Dipasang...


Sekian...

No comments:

Post a Comment

Recent post

Lawatan ke Taman Negara Bako, Taman Negara Gunung Gading dan Pasar Satok, Kuching, Sarawak

  Assalamualaikum & Salam Sejahtera Sebagai penutup tahun 2023, saya bercuti  dan menghadiri majlis perkahwinan rakan sekerja di Kuching...